De 5 voordelen van portretfotografie op locatie


De 5 voordelen van portretfotografie op locatie

“Heb je een studio?”

Het is een vraag die zo nu en dan langskomt als ik met opdrachtgevers om de tafel zit. Vaak bedoelen ze met die vraag iets anders: een mooi portret met een zwarte, witte of anders gekleurde achtergrond. Maar gelukkig is een studio lang niet voor alle portretfotografie nodig.

Ik geef je vijf redenen waarom portretfotografie op locatie juist het meest ideaal is.


1. Je gaat rustig en ontspannen op de foto

Niets erger dan lopen stressen als je nog op de foto moet. Kinderen naar de oppas brengen, snel nog een boodschap doen en dan snel…de file in. Met je broodje kaas achter het stuur. Om vervolgens nog zes keer een industrieterrein rond te rijden tot je die ^*%(@#$1& fotostudio hebt gevonden. Nee…dan is het toch stukken fijner als de fotograaf gewoon jouw kant op komt. Kost je veel minder tijd en jij begint lekker ontspannen aan een shoot. Belangrijker dan je denkt.

 

2. De achtergronden voor een portret zijn overal te vinden

Veel mensen die vragen om een studio, zijn eigenlijk gewoon op zoek naar een foto met een egale achtergrond. En da’s prima. Daarvoor neem ik dan gewoon een passende achtergrond in de juiste kleur én een stel lampen mee. Maar wat als je nou echt een superflitsend behangetje op kantoor hebt? Of een mooi geschilderde muur? Dan zou dat zomaar de ideale achtergrond voor een portret op locatie – ehhh studio – kunnen zijn. En heb je geen filtsend behangetje? Dan werkt een betonnen muur in sommige gevallen ook prima hoor. Sterker nog: die achtergrond hoeft niet eens een plat vlak te zijn.

 

3. Een goede sfeer zorgt voor betere foto’s

Ben je wel eens in een professionele fotostudio geweest? Dan kun je je vast nog wel herinneren wat een kil en donker (…) hok dat was. En dat heeft een reden. Er wordt gewerkt. En er is veel ruimte nodig voor onderwerp, rekwisieten, lampen, reflectieschermen en statieven. Dus alles wat een beetje sfeer geeft maar in de weg staat…vliegt onherroepelijk de deur uit. En o ja…de ramen zijn in de meeste gevallen geblindeerd. Ten gunste van het flitslicht.

Dan is portretfotografie op locatie wel een stuk prettiger. Je kunt immers thuis afspreken. Op kantoor. Bij die überhippe koffietent in de stad. Of, en da’s geen grap, een brug over een van de Amsterdamse grachten. Het ligt er immers maar net aan (zie ook puntje 2) welke achtergrond je nodig hebt.

 

4. Ook ‘oude meesters’ werkten op die manier

Wie kent ze niet: de bijzondere portretten van Richard Avedon. Witte achtergrond met daarvoor de persoon in kwestie. Zoals Willem de Kooning. Die achtergrond, die stond (hing?) dus gewoon buiten. Avedon maakte zijn portretten op straat. En als ik me dat goed herinner, was het ook ooit een opdracht voor studenten aan de KABK of de Fotoacademie.

 

5. Het levert portretten met een unieke signatuur op

Ik werk altijd op locatie. Of mooier gezegd: de wereld is mijn studio. Dat is een specialisme. In al die jaren dat ik zo werk, heb ik een neus ontwikkeld voor interessante decors en achtergronden.

Als ik ergens binnenstap, schieten de ideeën me vanzelf te binnen. Een mooie spiegeling in het raam, een zuilengalerij waar het licht doorheen schijnt, een simpel systeemwandje dat in de schaduw staat. Ik verzin het ter plekke. Het mooie daarvan is, dat ik elke keer een unieke achtergrond vind. Dus als je op wil vallen met unieke portretfoto’s, is dat vaak de beste keuze.

Is er dan echt geen nadeel? Jawel hoor! Als fotograaf voel je je in dat soort gevallen net een verhuisbedrijf. Maar alles voor het resultaat natuurlijk. Meer weten? Neem contact op!