Wat een Marokkaanse souvenirwinkel me leerde over offertes maken

Djemaa el Fna, het wereldberoemde plein in hartje Marrakech

Djemaa el Fna, het wereldberoemde plein in hartje Marrakech

Het is zomer 2005 als ik ’s avonds samen met mijn vriendin door de medina van Marrakech loop, op zoek naar mooie souvenirs. Links en rechts zo ver we kunnen kijken: leren tassen, houten beeldjes, bakjes en andere snuisterijen. De geur van eettentjes verderop kruipt door de steegjes. TL-verlichting all the way. Amper ruimte om te lopen. En achterin de winkel steevast een tafeltje met daarop een glimmende pot mierzoete Marokkaanse muntthee. Met ernaast een man die je onhandig maar uitermate uitnodigend gebaart thee te komen drinken.

Een tas moet het worden. En als we eenmaal in een winkeltje staan maar de ideale tas er toch niet bij hangt, stuurt de winkelier zijn zoontje op pad. Die binnen de kortste keren terug komt met alternatieven. Is dit misschien wat we zoeken? Niet helemaal naar wens? Dan trekt hij gewoon nóg een sprintje. Met in zijn handen weer vijf alternatieven. Uiteindelijk vinden we een tas naar wens en dan begint het feest pas echt: wat zijn we bereid te betalen? Wat vinden we het waard?

“Daarmee betaal ik de prijs die het mij waard is”

Hoe bepaal je hoeveel waarde iets heeft?

De verkoper heeft dit spel duidelijk vaker gespeeld. Eerst laat hij me kijken wat ik precies nodig heb. Dan, als ik eenmaal gevonden heb waar ik denk naar op zoek te zijn, kan hij zijn prijs bepalen. Slimme zet, want daarmee betaal ik de prijs die het mij waard is. En die is waarschijnlijk hoger dan, om maar iets te noemen: de kostprijs van een tas met een beetje marge.

Schrik niet: voor jou geldt hetzelfde. Als je commerciële fotografie wil inzetten, doe je dit om een doel te bereiken. Je wil meer naamsbekendheid, meer klanten, meer omzet. Die doelen bepalen wat jij de fotografie waard vindt. Er is alleen één verschil: je hoeft niet bang te zijn dat ik je het vel over de oren trek. Ik help je om binnen jouw budget je doel(en) te bereiken en doe dat met alle creativiteit, kennis en ervaring die ik heb.

Zo krijg je de beste offerte voor commerciële fotografie

Als je mij vraagt wat een fotoshoot kost, helpt het natuurlijk niet echt als ik je vraag wat je het waard vindt. Liefst wil je maatwerk. Een duidelijke offerte. Een heldere en liefst scherpe prijs. Onderstaande tips helpen je daarbij.

1. Bepaal eerst wat je nodig hebt

Dat je bepaalde fotografie mooi vindt, wil niet zeggen dat het ook werkt. Begin dus niet te snel met het maken van een moodboard. Kijk liever eerst wat de kernwaarden van je organisatie zijn. Zorg ervoor dat je weet wie je bent en wat je wil uitstralen. Bepaal hoe je gezien wil worden door je leveranciers, je klanten, je collega’s en misschien zelfs je concurrenten. Probeer dat onder woorden te brengen. Lukt dat? Dan is het tijd voor stap 2.

2. Vraag de fotograaf om mee te denken

Wanneer bel je de loodgieter? Pas als het dak lekt, de gootsteen niet meer leegloopt of als de CV je in de kou laat staan. Bij commerciële fotografie werkt dat precies omgekeerd: een fotograaf (maar ook art director, tektschrijver, marketeer, seo-specialist en ga zo maar door) kun je het beste al aanhaken voordat er ook maar één idee concreet is. Om tot een goed concept te komen, wil je als creatief fotograaf wensen aanhoren, bijdehante vragen stellen, ideeën spuien en plannen maken. Misschien zelfs samen proeffoto’s maken om het concept te toetsen. Het heeft pas zin om aan de slag te gaan als je écht weet wat de boodschap is.

“Draai niet om de hete brij heen: vertel gewoon wat je budget is”

3. Bepaal je budget

Die Marokkaanse handelaren, daar in de medina van Marrakech, vroegen me niet naar mijn budget. En eigenlijk vond ik dat een hele mooie manier van handel drijven. Maar hier gaat dat niet werken. Dus draai niet om de hete brij heen: vertel gewoon wat je budget is. Jij kunt daarmee een goede grens aangeven en weet waar je aan toe bent, ik kan daar in de meeste gevallen een passend plan omheen bouwen. En als we samen tot een mooi plan komen dat ook nog eens binnen je budget past…wat kan er dan nog mis gaan?

TipsArnold Reyneveld